Klachten over sportscholen

Lowbudget fitnessaanbieders scoren slecht

13 JANUARI 2015
Samenvatting
Een nieuw jaar brengt tal van goede voornemens met zich mee. Zo trekken mensen massaal weer naar sportscholen. De vraag is groot, met als resultaat dat sportscholen als paddenstoelen uit de grond schieten. Zo ook de sterke toename van lowbudget fitnessaanbieders. Uit onderzoek van Klacht.nl blijkt dat er over die sportscholen veel klachten zijn.

In 2014 zijn bij Klacht.nl 628 klachten over sportscholen geregistreerd. Meer dan de helft van deze klachten ging over problemen bij het opzeggen van abonnementen. Op de tweede plek staan klachten over het afschrijven van geld of ontvangen van incasso’s na opzegging van het abonnement. Op de derde plaats staan klachten over aanbiedingen of beloften van sportscholen die niet blijken te kloppen

Lowbudget sportscholen
Voor de laagste prijs willen sporten heeft dus ook zo z’n nadelen. Van alle sportscholen in Nederland ontvingen Fit For Free en Basic Fit het afgelopen jaar de meeste klachten. Respectievelijk ontvingen zij 207 en 401 klachten. Van Basic Fit zijn het afgelopen jaar wel 75% van de klachten opgelost via Klacht.nl.

Tips
3 tips van Klacht.nl om opzegproblemen bij fitnessaanbieders te voorkomen:

1. Lees voorafgaand welke sportschool het beste bij je past en/of de fitnessaanbieder aangesloten is bij een brancheorganisatie of goede algemene voorwaarden heeft.
  2. Voordat je tekent lees altijd rustig door wat het abonnement en de algemene voorwaarden inhouden. Bepaal of je voor een langere tijd vast wil zitten of juist kiest voor een flexibel abonnement waardoor er bijvoorbeeld maandelijks afgezien kan worden van een abonnement.
  3. Vraag altijd om een bevestiging van de opzegging, om er zeker van te zijn dat deze daadwerkelijk is doorgevoerd. Volgens de Wet van Dam kun je een abonnement voor onbepaalde tijd maandelijks beëindigen, soms is een opzegformulier verplicht. Vraag altijd een kopie in dat geval.