Onwetendheid bij singles

Klachten over ongewenst gebruik privégegevens

Singles melden zich elk jaar tussen Kerst en Valentijnsdag massaal aan op datingsites. In het afgelopen hoogseizoen zijn er 101 klachten over online relatiebemiddelaars gemeld op Klacht.nl. Opvallend is dat 40% van deze klachten betrekking heeft op het ongewenst verspreiden of gebruiken van privégegevens door datingsite Badoo.

Het afgelopen jaar kwamen er op Klacht.nl in totaal 911 klachten binnen over datingsites. Het goede nieuws is dat dit 293 klachten minder zijn dan in 2013. Helaas zijn niet alle datingsites op de goede weg. Het aantal klachten voor Badoo is het afgelopen jaar alleen maar toegenomen. Opvallend hierbij is dat de meeste klachten privacy gerelateerd zijn en dat al deze klachten tot op heden nog niet zijn opgelost.

Veel terugkerende klachten op Klacht.nl zijn:

- Zonder toestemming profiel aangemaakt met alle gegevens vanuit Facebook
- Na opmaak van een account blijken gegevens en beeldmateriaal eigendom van datingsite
- Gegevens van account publiekelijk zichtbaar op externe platforms als Google

“Ik heb mijn account verwijderd op Badoo, ik had mijn echte naam niet gegeven. Maar Badoo laat helaas mijn account nog steeds zien op Google én met mijn echte naam. Dit heeft Badoo waarschijnlijk van Facebook overgenomen. Ik had Badoo nooit toestemming gegeven mijn echte naam te gebruiken.„ Klacht.nl
“Mijn foto is onder mijn naam op Google te vinden inclusief het logo van Badoo.„ Klacht.nl

Privacy beleid
Wat singles zich niet realiseren is dat wanneer zij een account aanmaken bij Badoo, zij automatisch akkoord gaan met de algemene voorwaarden.

In deze voorwaarden staat onder andere aangegeven dat Badoo het recht heeft om alle geplaatste en gedeelde gegevens, waaronder ook foto's, van haar leden te mogen gebruiken. Deze gegevens kunnen zij vervolgens bewerken, kopiëren, gebruiken voor commerciële doeleinden en publiekelijk maken via bijvoorbeeld Google.

Zoals Badoo zelf aangeeft, lees eerst zorgvuldig de algemene voorwaarden voordat je al je rechten weggeeft aan derden.

“IF YOU DO NOT ACCEPT AND AGREE WITH OUR PRIVACY POLICY THEN YOU MUST NOT ACCESS OR USE THE SITE.„ Badoo.com